نگاهی به کتاب داستان‌هایی که می‌چسبند، نوشته کیندا هال

داستان هایی که می‌چسبند نوشته کیندرا هال

هر زمان که با داستان یا کتاب جدیدی مواجه می­شوم، این پاراگراف از رابرت مک­کی را به ياد مي­آورم که در جایی می­گوید: «درخواست ما از داستان­گو این است: لطفا داستان خوبی برایم بگو، تجربه­ای به من بده که هرگز نداشته­ام و مرا با حقایق تازه آشنا کن. کاری کن به چیزی بخندم که هرگز فکر نمی­کردم خنده­دار باشد. احساسات مرا با چیزی برانگیز که تاکنون هرگز بر من تاثیری نداشته است. کاری کن که دنیا را از زاویه­ی تازه­ای ببینم. آمین.»

چیزی که این روزها بیش از همه به آن نیاز داریم، داستان است. کسی که بتواند داستان خوبی برای‌مان تعریف کند و به قول رابرت مک­کی کاری کند که دنیا را از زوایه­ی تازه­ای ببینیم. این کار را سال­هاست که نویسنده­ها با نوشتن داستان برای ما انجام داده­اند و اگر آن­ها نبودند، دنیا چیزی کم داشت. با این وجود چرا باز هم حس می­کنیم دنیا چیزی کم دارد؟


اتفاقاتی که نمی­چسبند!

کسب­و­کار، بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می­دهد. اتفاقی که سال­های زیادی از زندگی­مان را با آن درگیر هستیم و به بیانی دیگر، با آن زندگی می­کنیم. حال اگر بخواهیم این وجه از زندگی، یعنی شغل­­مان را با چیزی پیوند بزنیم که رشد و موفقیت بیشتری به دنبال داشته باشد و آینه­ی تمام قد خود ما نیز باشد، می­توانیم برایش یک داستان خوب بسازیم; آن­هم نه فقط یک داستان خوب، بلکه داستان­های خوبی که نشان­دهنده­ی وجه تمایز ما با سایرین باشد.

کاری که این روزها در تمام جوامع خصوصا در حوزه­ی تبلیغات کسب­و­کارها انجام می­شود، داستان­سرایی، استوری تلینگ (story telling) است. اینکه برندهای جهانی با تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیده­اند که برای ارتباط بهتر با مخاطبان خود و درنتیجه فروش بهتر، باید با آن­ها رابطه­ای همدلانه­ای برقرار کرد و این رابطه میسر نمی­شود مگر با جلب کردن توجه آن­ها به سمت خود و کاشتن بذر اعتماد در دل­های آنها، پس یعنی اینکه مسیر جدید و تازه­ای گشوده شده که بسیار جای کار دارد و باید به آن اهمیت داده شود. این مسیر همان روایت کردن داستان شخصی کسب­و­کار یا برند خود است که هویت و اعتبار خاصی به آن می­بخشد و میان محصول و مخاطبانش پل ارتباطی محکمی ایجاد می­کند.


داستان­هایی که می­چسبند!

کتاب «داستان­هایی که می­چسبند» نوشته­ی خانم «کیندرا هال» که به­تازگی توسط نویسش منتشر شده، یکی از آثار کاربردی و جذاب با موضوع آشنایی با داستان­سرایی در حوزه­ی کسب­و­کار است. چیزی که در این کتاب بسیار موردتوجه قرار می­گیرد، پرداختن به اهمیت داستان­گویی و روایت به زبانی ساده و نگاه به جنبه­های متنوع آن در تمام امور زندگی خصوصا در کسب­وکارهاست. خانم «کیندرا هال» در این کتاب از تجربیات شخصی خود در مواجهه با کسب­وکارها می­گوید و اطلاعات دقیق و کاملی از جزئیات اتفاقاتی که تجربه کرده را برای ما بازگو می­کند. بخشی از این اتفاقات شامل تحقیقات علمی و آماری­ می­باشد که در طی سال­های اخیر توسط افراد متخصص در حوزه­­های مختلف کسب­وکار انجام شده و نتایج آن­ها بسیار قابل تامل و جالب است.

در جایی از کتاب «داستان­هایی که می­چسبند» می­خوانیم: «بعد از تحقیقات گسترده و سرمایه­گذاری­های بسیار در تحلیل رفتار مصرف­کننده، اکسترا (نام برند آدامس) دیگر می­دانست که در آن دو ثانیه­ی سرنوشت­ساز، بیشتر خریدهای آدامس به­طور ناخودآگاه انجام می­شوند. پس درنهایت برای این­که اکسترا بتواند آدامس منتخب باشد، باید می­توانست مدت­ها قبل از حضور مصرف­کننده در فروشگاه، به شکلی واقعی و عمیق با او ارتباط برقرار کند. برجسته کردن ویژگی­های منحصربه­فرد مانند عطر و طعم ماندگار آدامس، برای پر کردن شکاف ایجاد شده میان خود و مخاطبانش، کافی نبود، بنابراین تصمیم گرفتند بیش از این­ها پیش بروند…»

 منظور از ارتباط به­شکلی عمیق و واقعی در این پاراگراف، همان شیوه­ی صحیح داستان­گویی برای مخاطب است که قرار است پیوند جدیدی میان او و مخاطبانش برقرار کند و تاثیر بزرگی داشته باشد.

در این کتاب ما با فصل­های زیادی روبرو هستیم که به تفصیل درباره­ی اهمیت داستان­گویی، قدرت قصه­پردازی، چه چیزی یک داستان عالی می­سازد؟، تشریح چهارچوب داستان­سرایی و چگونه هرکس می­تواند داستان کسب­وکار خود را به بهترین حالت بنویسد، می­پردازد. از نکات مثبت این کتاب می­توان به ساده و روان بودن زبان آن اشاره کرد که برای درک بهتر، مثال­های روشن و شفافی دارد. نکته­ی خوب دیگر این کتاب، همراه شدن با خواننده به­صورت مرحله به مرحله و توضیح کامل هر قسمت برای او می باشد که این­کار باعث می­شود سوال و ابهامی در رابطه با شیوه ی داستان­گویی در تبلیغات باقی نماند.

کتاب داستان‌هایی که می‌چسبند، بسان راهنمایی گام‌به‌گام و اثربخش برای بازاریابان دیجیتال، بازاریابان محتوایی و تولید کنندگان محتوا نقش ایفا می‌کند. آموزه‌های مختلف این کتاب که برآمده از تجارب مختلف خانم هال است به شما کمک می‌کند که بتوانید با لحنی درستی و شکل کارآمد، داستان برند خود را روایت کند.


در آخر باید بگوییم همان­طورکه شاعره­ی آمریکایی، موریل روکایزر، در جایی گفته: «جهان نه از اتم­ها که از داستان­ها ساخته شده­است»، پس شروع کنید و در این جهان داستان­ خودتان را بیابید و آن را روایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *